Kivennäisaineet kaljuuntumista vastaan

Vaikka hiusten hyvinvointi voidaan helposti yhdistää geneettisiin tekijöihin, myös elämäntavat ovat suuressa roolissa hiustemme kasvussa ja hoidossa. Esimerkiksi ruokavaliomme ja sen mukana saamamme ravinteet ovat suorassa vaikutuksessa hiusten kasvuun ja terveyteen. Nämä ravinteet ovat osana lukuisissa kehomme sisällä tapahtuvissa fysiologisissa reaktioissa ja taistelevat ikääntymisen mukana tulevia hiusten sekä päänahan ongelmia vastaa.

MEIDÄN ELIXIR-Tiimi on laittanut yhteen listan kivennäisaineista joita sinun tulisi saada päivittäin parantaaksesi hiusten kasvua ja hyvinvointia.

 

Sinkki:

Sinkki on olennainen mineraali kehossamme ja on mukana esimerkiksi solujen toiminnassa auttaen niitä kasvamaan ja jakautumaan. Lisäksi sinkki on vastuussa kudoksien hyvinvoinnista, se myös edistää uusien kudosten kasvua ja auttaa vanhojen hoitamisessa.

Jos kehomme ei saa tarvittavaa määrää sinkkiä ravinnosta, öljyä erittävien rauhasten toiminta päänahkassa häiriintyy, jolloin myös hiustemme kasvu hidastuu.

Sinkkiä sisältävät ruoat: kikherneet, naudanliha, osterit

 

Rauta:

Kyseessä on mineraali, joka löytyy kehon jokaisesta solusta. Raudalla, kuten monilla mineraaleilla, on lukuisia tärkeitä tehtäviä kehossamme. Yksi raudan tärkeimmistä tehtävistä on hemoglobiinin muodostus joka puolestaan on vastuussa hapen kuljetuksesta keuhkoista kehon muihin osiin.

Rauta avustaa myös veren mukana olevien ravinteiden kuljetusta esimerkiksi päänahkaan ja sitä kautta myös hiuksiin. Tutkimuksissa on osoitettu vahva positiivinen korrelaatio raudan ja hiustenkasvun valilla.

Rautaa sisältävät ruoat: kokojyvät, pavut, simpukat, osterit sekä vihreät lehdelliset vihannekset.

 

Seleeni:

Seleenin tärkein rooli hiusten kasvun edistämisessä on hiusten karvatuppien stimulointi. Tutkimuksissa on todistettu että alhainen seleenin määrä kehossa johtaa mm. hidastuneeseen hiusten kasvuun ja jopa kaljuuntumiseen.

Seleeni taistelee myös ikääntymisestä johtuvaa päänahan ja hiusten kuivumista vastaan hidastaen näiden oireiden muodostumista.

Seleeniä sisältävät ruoat: parapähkinä, tonnikala, katkaravut

 

Magnesium:

Magnesium on osana yli 300 erilaista kemiallista reaktiota ihmisen kehossa. Alhainen magnesiumin määrä hidastaa näiden kemiallisten reaktioiden määrää ja yksi siitä johtuvista seurauksista on hidastunut hiustenkasvu.

Magnesium auttaa myös muiden elintärkeiden ravinteiden imeytymisessä sekä avustaa kehoamme käyttämään näitä mineraaleja.

Magnesiumia sisältävät ruoat: mantelit, pinaatti, linssit, tumma riisi

Lähteet:

Foods that prevent hair loss: How to get the 7 essential anti-balding nutrients. (n.d.). Retrieved March 29, 2017, from http://www.foxnews.com/health/2013/08/22/foods-that-prevent-hair-loss-how-to-get-7-essential-anti-balding-nutrients.html

Magnesium for Healthy Hair. (2017, March 21). Retrieved March 29, 2017, from https://www.activationproducts.com/blog/magnesium-for-healthy-hair

Office of Dietary Supplements – Dietary Supplement Fact Sheet: Iron. (n.d.). Retrieved March 29, 2017, from https://ods.od.nih.gov/factsheets/Iron-HealthProfessional/

Sheldon, L. (2013, August 16). Selenium & Zinc for Hair Loss. Retrieved March 29, 2017, from http://www.livestrong.com/article/293264-selenium-zinc-for-hair-loss

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s