Näin Parannat Ryhtiäsi

Kehomme hyvinvointi kärsii ikääntymisen myötä, jonka takia on tärkeää aloittaa sen hoitaminen jo varhaisiässä. Kehon linjaus ja ryhti ovat tärkeitä tekijöitä fyysisen hyvinvoinnin kannalta ja aiheeseen tulisi kiinnittää enemmän huomiota.

Huono ryhti voi ikääntymisen yhteydessä johtaa lukuisiin selkä- sekä hartia-alueen vaivoihin.

Päinvastaisesti, suora ryhti pitää luut ja nivelet oikeassa linjauksessa, jotta lihaksistomme toimisi oikein.

Huono ryhti voi joissain tapauksissa olla syntyperäinen ongelma, mutta muiden kohdalla se on usein itseaiheutettua. Tässä artikkelissa käymme läpi vääristä asennoista aiheutuneita ryhtiongelmia ja autamme sinua oikeiden asentojen löytämisessä, jotta voit parantaa ryhtiäsi jo tänään.

Istuminen

Suorassa istuminen on yksi tehokkaimmista tavoista parantaa ryhtiä, sillä vietämme suuren osan päivästämme istuen.

Pyri aina istumaan istuinluiden päällä, pitämään selän suorassa, ja antamaan olkapäiden laskeutua rennosti alas. Tämä asento voi joskus tuntua työläältä, mutta helpottuu ajan myötä. On myös tarkeää jakaa paino tasaisesti molemmille istuinluille ja välttää asentoja joissa jalkasi ovat ristissa.

rec-illustration-person-sitting-proper-posture-09-15-11-LZAUMI-md.png

Jos olet esimerkiksi tietokoneen ääressä, pyri nostamaan tietokoneen ruutu silmien tasolle, jotta katseesi olisi suoraan eteenpäin ja niska pysyisi suorana. Jos mahdollista, aseta myös tuolin selkänoja niin, että se tukee koko selkääsi.

Seisominen

Huono ryhti on helposti huomattavissa pyrkiessämme seisomaan suorassa. Pään, olkapäiden, selän, sekä jalkojen tulisi olla samassa linjassa. Voit kuvitella suoran viivan joka alkaa päälaeltasi ja päätyy jalkapöytiin. Tämän viivan tulisi lävistää kaikki yllämainitut tekijät sen matkalla päästä jalkoihin (katso esimerkki kuvista).

posture-power-how-to-correct-your-bodys-alignment-v2-1-640xh

Tarkastele kehoasi ja käytä valokuvia apuna selvittämään onko kehosi suorassa linjassa. Jos linjaus ei ole suora, kannattaa venytellä ja hieroa poikkeamaa ympäröiviä lihaksia, sillä kireät lihakset ovat usein ongelman takana.

Nukkuminen

  • Selällään nukkuminen on kehollemme suotuisin asento. Tässä asennossa pää, niska ja selkäranka ovat rentoina ja välttyvät ylimääräiseltä rasitukselta. On myös suositeltavaa laittaa tyyny polvien alle, jotta optimoit parhaan asennon selällesi.
  • Kylkiasento on myös hyvä vaihtoehto ryhdin parantamiseen. Tässä tapauksessa olisi hyvä laittaa tyyny jalkojen väliin pitääksesi lonkan suorassa linjassa.
  • Vatsallaan nukkuminen ei ole ryhdin kannalta kovinkaan suotuisaa, sillä tässä asennossa ihminen kääntää pään sivusuuntaisesti, joka puolestaan häiritsee niskan ja selän linjausta.
  • Alustalla on myös suuri vaikutus yllä mainittuihin tekijöihin. Vakaa ja kiinteä alusta on yleensä parempi vaihtoehto kuin pehmeä alusta, sillä se tukee kehoasi huomattavasti paremmin.

 

Mikäli tunnet itsesi huono ryhtiseksi, suosittelemme sinua keskustelemaan ammattilaisen kanssa mahdollisista ryhtiä parantavista hoitokeinoista.

 

 

Lähteet:

10 Ways to Have Great Posture as You Age. (n.d.). Retrieved December 03, 2016, from http://www.health.com/health/gallery/0,,20446224,00.html

Borreli, L., & Lizette Borreli Liz. (2016). The Best And Worst Sleep Positions For Your Health. Retrieved December 03, 2016, from http://www.medicaldaily.com/sleeping-positions-stay-healthy-best-and-worst-ways-sleep-during-night-296714

How To Improve Posture For A Healthy Back – Good Posture | Cleveland Clinic. (n.d.). Retrieved December 03, 2016, from http://my.clevelandclinic.org/health/diseases_conditions/hic_Posture_for_a_Healthy_Back

Improve Posture While Sleeping. (2016). Retrieved December 03, 2016, from http://www.wikihow.com/Improve-Posture-While-Sleeping

Tips to Maintain Good Posture. (n.d.). Retrieved December 03, 2016, from https://acatoday.org/content/posture-power-how-to-correct-your-body-alignment

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s