Estrogeenidominanssi – top 5 anti-estrogeenistä ruokaa

Modernissa yhteiskunnassa alhainen testosteronin tuotanto on entistä yleisempää miesten keskuudessa. Matalan testosteronitasojen yhteydessä miesten keho tuottaa liiallista estrogeenia, joka on yksi yleisimmistä syistä miesten ylipainoisuuteen, matalaan energiatasoon, erektiohäiriöihin ja yleisesti sairauksien syntyyn. Hyvä tapa vähentää ja poistaa kehoon kertynyttä liiallista estrogeenia on lisätä ruokavalioon estrogeenia blokkaavia ruokia.

MEIDÄNELIXIR-tiimi on koonnut yhteen mielestämme 5 parasta ruokaa, jotka auttavat vähentämään estrogeenia ja lisäämään miehisyyttä!

Ristikukkaiskasvit

vegetables

Yksi parhaista tavoista estää liiallisen estrogeenin syntyä on lisätä ristikukkaiskasveja päivittäiseen ruokavalioon. Nämä vihannekset sisältävät phytokemikaaleja, jotka vähentävät Journal of Medical foodin mukaan estrogeenia verenkierrossa.

Ristikukkaiskasvit sisältävät myös yhdistelmää nimeltä DIM (3’3 diindonylmethane), jonka on todettu auttavan maksaa puhdistamaan estrogeenia. Tätä voimakasta yhdistelmää on runsaasti myös Macassa, joka on hyvin tunnettu sen hormoneja tasapainottavista ominaisuuksista.

Ristikukkaiset vihannekset sisältävät myös paljon hyviä hiilihydraatteja, jotka auttavat painon hallinnassa ja -pudotuksessa, jotka puolestaan edesauttavat kehomme optimaalisessa testosteronin tuotannossa.

Ristikukkaisia vihanneksia ovat muun muassa:

  • Kaali
  • Parsakaali
  • Kukkakaali
  • Lehtikaali
  • Ruusukaali
  • Nauris

Vihreä tee

green tea

Vihreä tee edistää kokonaisvaltaisesti ihmisen hyvinvointia sen sisältämien katekiinien ja flavonoidien ansiosta. Sen on todettu mm. vähentävän riskiä sairastua syöpään, laskemaan kolesterolitasoja sekä auttamaan painonhallinnassa.

Vihreä tee on myös hyvä apu liiallisen estrogeenin vähentämiseen. Tämän tutkimuksen mukaan vihreä tee on vahva aromataasi-inhibiittori, eli toisin sanoen se ehkäisee testosteronin muuttumista estrogeeniksi.

Vihreä tee on myös hyvä phytokemikaalien lähde (mm. EGCG), jotka auttavat estämään liiallisen estrogeenin syntyä. Nämä vihreän teen sisältämät phytokemikaalit ovat jopa 30% vihreän teen kuivien lehtien painosta. Tämä tarkoittaa sitä, että vihreä tee on loistava tapa vähentää estrogeeniarvoja!

 Tummat marjat mustikka

Tummat marjat sisältävät paljon terveyttä edistäviä flavonoideja ja vitamiineja. Nämä superfoodeiksi luokiteltavat marjat sisältävät myös reveratolia ja kersetiiniä, jotka ovat anti-estrogeenisiä. Näiden marjojen kuoret sisältävät myös runsaasti Kalsium-D-glukaraattia, joka sitoo itseensä estrogeeniä suolistossa, joka varmistaa ettei ylimääräistä estrogeenia pääse imeytymään elimistöömme.

Tummia marjoja ovat mm:

  • Mustikat
  • Mustaherukka
  • Aroniat

 Sitrus hedelmät

citrus

Sitrusten käyttäminen on myös yksi mielestämme tärkeimmistä estrogeeniä blokkaavista ruista, joita jokaisen miehen tulisi lisätä ruokavalioonsa. Sitrushedelmät ovat happaman makuisia, mutta ne muuttuvat elimistössä emäksisiksi, jotka auttavat emäs-happo tasapainon ylläpitämisessä. Tämä on tärkeää optimaalisen testosteronituotannon kannalta.

Sitrushedelmät sisältävät monia eri yhdisteitä, joilla on anti-estrogeenisiä ominaisuuksia. Näitä ovat mm. Kversetiini, Kalsium-D-glukaraatti, limonoidsi (phytokemikaali) ja naringetiini.

 Valkosipuli

Background Aromatic Bulb
Background Aromatic Bulb

Valkosipuli on hyvä tapa laskea estrogeenitasoja ja edistää miehen terveyttä monin eri tavoin. Tutkimusten mukaan valkosipuli saattaa lisätä testosteronin määrää miehillä, joka on erinomainen uutinen kun tarkoituksena on palauttaa testosteroni dominoivaksi hormoniksi. Valkosipuli on hyvä anti-estrogeeni sen sisältämän kversetiinin takia, joka taas estää aromataasi entsyymin aktiivista toimintaa.

Tämän superfoodin on todettu tuovan myös muita lukuisia eri hyötyjä, joita ovat mm. Verenkierron vilkastuminen ja muistin paraneminen.  Tämän kaiken lisäksi valkosipulin on todettu parantavan erektiota ja laskevan verenpainetta.

Näiden kaikkien ominaisuuksien takia jokaisen miehen tulisi syödä valkosipulia säännöllisesti!

Lähteet:

Fuhrman, B. J., Pfeiffer, R. M., Wu, A. H., Xu, X., Keefer, L. K., Veenstra, T. D., & Ziegler, R. G. (2013). Green tea intake is associated with urinary estrogen profiles in Japanese-American women. Retrieved November 19, 2016, from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3584908/

Acid, Alkaline And Testosterone. (2015). Retrieved November 19, 2016, from https://mojomultiplier.com/acid-alkaline/

How to Lower Estrogen – Miscarriage Research. (n.d.). Retrieved November 19, 2016, from https://sites.google.com/site/miscarriageresearch/hormones-and-miscarriage/estrogen/how-to-lower-estrogen

Ried, K., & Fakler, P. (2014). Potential of garlic (Allium sativum) in lowering high blood pressure: Mechanisms of action and clinical relevance. Retrieved November 19, 2016, from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4266250/

Repeated administration of fresh garlic increases memory retention in rats. (n.d.). Retrieved November 19, 2016, from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19053859

Anti-Estrogenic Foods and Herbs – Dr. Holly Lucille | Naturopathic Doctor. (2014). Retrieved November 19, 2016, from http://drhollylucille.com/anti-estrogenic-foods-and-herbs/

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s