Kofeiini

Tämä katkera aine on tullut meille monille tutuksi kahvista, teestä, energiajuomista, sekä limonadeista. Yleiskielessä kofeiini yhdistetään energiantuotantoon, mutta harva on kuitenkin täysin varma siitä miten kofeiini vaikuttaa ihmiseen.

National Geographic-lehdessä julkaistussa artikkelissa, tutkija Charles Czeisler, kertoo miksi kofeiini pitää ihmisen hereillä:

Adenosiini on hormoni, joka toimii luonnollisena unilääkkeenä ihmisen kehossa. Nauttiessamme kofeiinipitoisia tuotteita, adenosiinin tuotanto ja toiminta häiriintyy, jolloin ihmisen väsymyksen tunne katoaa hetkellisesti. Mitä enemmän kofeiinia kehomme vastaanottaa, sitä suurempi vaikutus sillä on adenosiinin toimintaan, kertoo Czeisler.

Muita Kofeiinin vaikutuksia

Kofeiinin runsas käyttö voi johtaa kohonneeseen:

  • sykkeeseen
  • verenpaineeseen
  • verensokeriin
  • virtsan tuottoon

Kofeiiniriippuvuus

Kyseessä ei ole samantapainen riippuvuus, kuin mitä ihmiset kokevat esimerkiksi nikotiinituotteiden käytön yhteydessä. Kofeiini kuitenkin vaikuttaa ihmisen keskushermostoon ja voi johtaa lievään fyysiseen riippuvuuteen. Kofeiinin lopettaminen voi aiheuttaa fyysisiä oireita, mutta nämä oireet katoavat jo muutamassa viikossa.

Yleisimpiä kofeiinin puutteesta johtuvia oireita ovat esimerkiksi:

  • päänsärky
  • alakuloisuus
  • väsymys
  • keskittymisvaikeudet

Vaikutuksen kesto

Kofeiini on nopeasti imeytyvä aine, mutta myös poistuu kehostamme huomattavan nopeasti.

  • 5-7 tuntia: 50% kofeiinista on jo poistunut kehosta.
  • 8-10 tuntia: 75% kofeiinista on poistunut kehosta.
  • 10< tuntia: viimeisetkin määrät kofeiinia poistuvat.

Tämä tarkoittaa sitä, että aamulla nautittu kahvi ei vaikuta ihmisen yöuneen.

Kofeiinin määrä tuotteissa

Turvallinen määrä kofeiinia aikuiselle ihmiselle on alle 400 milligrammaa päivässä. Alla olevasta taulukosta voit tiedustella, kuinka paljon kofeiinia kussakin tuotteessa on.

Tuote Annos (ml) Kofeiini (mg)
Red Bull 100 30
Kahvi 100 40
Tee 100 11
Coca Cola 100 6.5-10
Espresso 100 212

 

Lähteet:

Caffeine Facts: Addiction, Insomnia, Pregnancy Effects, and More. (n.d.). Retrieved November 17, 2016, from http://www.webmd.com/balance/caffeine-myths-and-facts?page=2

Caffeine: MedlinePlus. (n.d.). Retrieved November 17, 2016, from https://medlineplus.gov/caffeine.html

Nutrition and healthy eating. (n.d.). Retrieved November 17, 2016, from http://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/in-depth/caffeine/art-20049372?pg=2

Reid, T. (n.d.). Caffeine @ National Geographic Magazine. Retrieved November 17, 2016, from http://ngm.nationalgeographic.com/ngm/0501/feature1/index.html

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s