Lisäravinne-Biotiini

Lisäravinne – Biotiini

MEIDÄNELIXIR Arvostelu: ★★★★★

Biotiini (H-vitamiini) on vesiliukoinen vitamiini, joka kuuluu b- vitamiinien perheeseen. Biotiini on mukana monessa kehomme toiminnoista ja sen tärkeyttä on ruvettu korostamaan, sen monien eri terveysvaikutuksien takia. Suurin osa meistä saa biotiinia tarpeeksi terveellisestä ruokavaliosta, mutta väitteiden mukaan, antamalla kehollemme runsaamman määrän biotiinia, pystymme lisäämään terveyttämme ja pitämään itsemme nuoremman näköisinä.

Aineenvaihdunta:

Kehomme tarvitsee biotiinia ylläpitämään normaalia aineenvaihduntaa (metaboliaa), jonka lisäksi se on tärkeä hermoston-, verenkierron- ja ruuansulatuksen toiminnalle. Biotiini toimii koentsyyminä, joka on mukana muuttamassa makroravinteita energiaksi kehomme toimintojen käyttöön.

Sydän ja verenkierto:

Tutkimusten mukaan biotiinilla on myös myönteisiä vaikutuksia kolesteroliarvoihin. Sen on todettu laskevan LDL-kolesteroliarvoja (paha kolesteroli), joka mm. tarkoittaa pienempää todennäköissyyttä sairastua verisuoni- ja sydänsairauksiin. Biomedicine & Pharmacotherapy (2006), julkaistussa tutkimuksessa, todettiin että biotiini voi laskea triglyseridiarvoja (veressä kiertävät rasvat), joka laskee riskiä sairastua sepelvaltimo sairauksiin.

Iho, hiukset ja kynnet:

Biotiini auttaa meitä pysymään myös nuoren näköisinä ja viehättävinä. Sillä on nimittäin suuri vaikutus hiusten, ihon- ja kynsiemme hyvinvointiin. Tutkimusten mukaan se aktivoi keratiinin tuotantoa, jota esiintyy kynsissä ja hiuksissa. Tämän takia Biotiinia kutsutaan usein myös nimelle ”H”-vitamiini, joka tulee saksan kielen sanoista Haut ja Haar, jotka tarkoittavat kynsiä ja hiuksia. Biotiinin vaikutusten takia sitä käytetään nykyään hyvin paljon lisäravinteena hiusten ja kynsien nopeampaan kasvuun ja näiden laadun parantamiseen. Biotiinia on lisätty nykyään myös hyvin moniin eri kosmeettisiin tuotteisiin kuten shampoihin ja rasvoihin.

Biotiinin puutosta saattaa esiintyä seuraavilla:

  • Raskaana olevilla tai imettävillä äideillä
  • Säännöllisillä urheilijoilla
  • Potilailla leikkausten jälkeen.

Puutoksesta johtuvia oireita:

  •  Lihaskrampit
  • Hiusten lähtö
  • Kuiva iho
  • Anemia
  • Masennus
  • Väsymys

Parhaat luonnolliset biotiinin lähteet:

  •  Mantelit
  • Bataatti
  • Kananmunat
  • Sipuli
  • Kaura
  • Tomaatti

Lisäravinteet ja annostelu:

Biotiini on turvallinen lisäravinne, jota voi käyttää kaiken ikäiset ihmiset monipuolisen ruokavalion tukena. Sitä saa apteekeista, lisäravinne myymälöistä ja ruokakaupoista. Biotiinia myydään jauheen ja kapseleiden muodossa.

biotiini

Lähteet: 

Biotin Benefits: Thicken Hair, Nails and Beautify Skin – Dr. Axe. (2015). Retrieved October 09, 2016, from https://draxe.com/biotin-benefits/

Vitamin H Benefits. (n.d.). Retrieved October 09, 2016, from http://www.thevitaminmag.com/vitamin-h-benefits/

Glynis, A. (2012). A Double-blind, Placebo-controlled Study Evaluating the Efficacy of an Oral Supplement in Women with Self-perceived Thinning Hair. Retrieved October 09, 2016, from https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3509882/

(2016). Biotin: Five healthy benefits of this B vitamin – Chatelaine.com. Retrieved October 09, 2016, from http://www.chatelaine.com/health/wellness/biotin-can-boost-your-health/

Biotin – Scientific Review on Usage, Dosage, Side Effects. (n.d.). Retrieved October 09, 2016, from https://examine.com/supplements/biotin/

Goal, B. (n.d.). Biotin’s Role in Lowering Cholesterol. Retrieved October 09, 2016, from https://www.completenutrition.com/lifestyle-360/posts/2016/biotins-role-in-lowering-cholesterol/

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s