C-Vitamiini

C-Vitamiinin Salaisuudet Kauneuteen

Kauneus tuotteet maksavat maltaita, mutta tosiasiassa monet niistä perustuvat raaka-aineisiin joita löydät lähimmästä ruokakaupasta. Tässä artikkelissa perehdymme antioksidantti C-vitamiinin vaikutuksiin kauneuden hoidossa.

C-vitamiini (askorbiinihappo) on yksi luonnossa esiintyvistä antioksidanteista. Monet kasvit sekä eläimet pystyvät tuottamaan C-vitamiinin glukoosista itse, mutta ihmiselle tämä on mahdotonta puuttuvista entsyymeistä johtuen. Voimme kuitenkin saada tarvitsemamme määrän C-vitamiinia luonnollisista lähteistä, kuten sitrushedelmistä ja vihreistä vihanneksista.

IHO – Ihon kaksi päällimmäistä kerrosta ovat orvaskesi ja verinahka. Ihon C-vitamiini pitoisuus kuitenkin laskee ihmisen vanhentuessa, sekä ollessa kosketuksessa ultraviolettivalon (UV) ja ilman saasteiden kanssa. On erittäin tärkeää siis lisätä veren C-vitamiini pitoisuutta itse, sillä se säätelee kollageeni-proteiinin tuottoa, joka orvaskesin päärakenneosa.

C-vitamiinin kuljetus tapahtuu verenkierrossa. Tehokkain tapa lisätä sen pitoisuutta ihossa on lisäämällä sitä verenkiertoon ravinnon mukana, tai vaihtoehtoisesti imeyttää verenkiertoon ihon lävitse esimerkiksi voiteena.

C-vitamiini ei ole aurinkosuoja, mutta se rajoittaa ultraviolettivalosta syntyviä iho vaurioita. C-vitamiinin suora käyttö ihoon on todistetusti tehokkaampi tapa suojata ihoa UV-valolta kuin sen nauttiminen ruoka teitse. Iholle muodostuva suoja pienentää ihokasvainten muodostumisen riskiä sekä ennalta ehkäisee ryppyjen muodostumista.

Pigmenttihäiriöt ovat yleisiä oireita ihmisen ollessa runsaassa kosketuksessa auringon kanssa. C-vitamiini yhdessä kupari ionien kanssa toimii pigmenttihäiriöitä vastaan hidastamalla kehon melaniinin tuottoa. Se on siis tehokas tapa myös vaalentaa iän myötä syntyneitä maksaläiskiä.

MEIDÄNELIXIR-tiimi on kerännyt yhteen parhaat C-vitamiinia sisältävät ruoat, jotka voit hakea lähimmästä ruokakaupasta jo tänään!

foods-high-in-vitamin-C

  • Mansikat
  • Kiivi
  • Paprika
  • Melonit
  • Sitrushedelmät
  • Parsakaali

 

Lähteet:

 

16 Foods High in Vitamin C. (2011). Retrieved July 28, 2016, from http://www.globalhealingcenter.com/natural-health/foods-high-in-vitamin-c/

 

Michels, A. J. (n.d.). Micronutrient Information Center. Retrieved July 28, 2016, from http://lpi.oregonstate.edu/mic/micronutrients-health/skin-health/nutrient-index/vitamin-C

 

Telang, P. S. (2013). Vitamin C in dermatology. Retrieved July 28, 2016, from http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3673383/

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s