Aivotoiminnan tehostaminen – Top 5 superfoodia aivoille

 

Aivotoiminta tehokkaammaksi näillä superfoodeilla!

Oletko huomannut, kuinka muut muistavat kaiken lukemansa ja oppivat asioita nopeasti, ja toivoisit olevasi kuten he? Oletko koskaan miettinyt kuinka voisit parantaa muistiasi, olla tehokkaampi ja terävämpi? Nyt voit vaikuttaa asiaan sisäisesti ja parantaa aivojesi kokonaisvaltaista toimintaa ruokavalion avulla. MEIDÄNELIXIR-Tiimi on kerännyt yhteen viisi superfoodia, jotka edistävät ja lisäävät aivojen optimaalista toimintaa.

 

Superfood N1: Mustikatmustikka

Mustikoita syömällä pystyt pitämään aivosi virkeänä vanhuus vuosiin asti sen terveyttä edistävien ominaisuuksien ansiosta. Mustikat sisältävät paljon antioksidantteja ja flavonoideja, jotka ravitsevat ja pitävät aivosi virkeänä. Tutkimusten mukaan nämä mustikan sisältämät ainesosat saattavat parantaa muistia, auttaa oppimisessa sekä hidastaa motoriikan heikentymistä. Mustikat lisäävät myös dopamiinin tuotantoa aivoissa, joka on tärkeässä osassa muistin kehittymisessä, ongelmanratkaisu- sekä keskittymiskyvyssä.

 

Superfood N2: saksanpähkinät 

saksanpähkinät

 Saksanpähkinät muistuttavat ihmisen aivoja, joka on osuvaa, sillä ne ovat erittäin hyväksi aivoille. Saksanpähkinät ovat pakattu täyteen eri aineita, jotka sisältävät enemmän antioksidantteja, foolihappoja ja E- vitamiinia, kuin mitkään muut pähkinät.

Ne sisältävät myös eniten omega-3 rasvahappoa, joka on tärkeä rasvahappo aivojen normaali toiminnan ylläpitämiselle. Tutkimuksen mukaan ruokavalio vähäisellä omega-3 määrällä voi olla yhteyksissä masennukseen ja kognitiiviseen rappeutumiseen. Omega- 3:ssa on aivoja suojaavia – ja välittäjäaineen toimintaa tehostavia ominaisuuksia, jotka parantavat muistia ja kognitiivisia kykyjä.

Saksanpähkinät sisältävät alfalinoleenihappoa (ALA), joka parantaa aivojen hapen- ja ravintoaineiden saantia jonka lisäksi ne sisältävät runsaasti B6-vitamiinia ja magnesiumia, jotka auttavat ylläpitämään hyvää muistia. 2010 julkaistussa tutkimuksessa hiirille, joille syötettiin saksanpähkinöitä, todettiin parannusta muistissa, oppimisessa ja monitoroinnissa. Saksanpähkinät lisäävät myös melatoniinin tuotantoa, joka auttaa unettomuuteen ja unen laatuun, jotka taas vaikuttavat aivojen kehitykseen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.

 

Superfood N3: Avokado 

avokado

Avokado luokitellaan yhdeksi maailman terveellisemmiksi ruuaksi, sen runsaiden terveyttä edistävien ominaisuuksien takia, joista yksi on aivojen terveys.

Kansasin yliopiston mukaan, avokadon sisältämät tyydyttämättömät rasvat suojaavat aivosoluja ja kasvattavat aivojen kognitiivisia toimintoja. Toisessa tutkimuksessa löydettiin avokadon rasvahappojen suojaavan astrosyyttejä, jotka ovat tiettyjä hermosoluja, joiden yhtenä tehtävänä on välittää tietoa aivoissa. Avokadon sisältämä kalium laskee verenpainetta, joka ehkäisee korkeasta verenpaineesta johtuvia haittoja kognitiiviselle terveydelle. Avokadon sisältämä folaatti ja B12- vitamiini ovat välttämättömiä aivojen terveydelle, jotka ylläpitävät ja kehittävät muistia sekä auttavat Alzheimerin ehkäisyssä.

Superfood N4: curry

curry

 Curry on hyvin yleinen mauste ihmisten ruokavaliossa, mutta tiesitkö sen lisäävän- ja parantavan aivojen toimintaa?

Journal Stem Cell Reasearch and therapyn mukaan curry voi auttaa aivojen kykyä parantaa itsensä. Toisen tutkimuksen mukaan, joka tehtiin saksassa, huomattiin curryn sisältämän kurkuman kehittävän aivojen parantavia ominaisuuksia, jotka ovat mukana aivosolujen uusimisessa. Sen lisäksi, että kurkuma auttaa uusien aivosolujen syntymisessä, se parantaa myös muistia.

Tutkimusten mukaan kurkuma saattaa myös vähentää beeta- amyloidin monistumista, joka johtaa normaalisti Alzheimerin tautiin. Kurkuma pitää aivot myös terävänä, jonka lisäksi sen sisältämät antioksidantit voivat ehkäistä aivoja tulehduksilta.

 

Superfood N5: parsakaali

parsakaali

Parsakaalia kannattaa lisätä päivittäiseen ruokavalioon monistakin eri syistä. Parsakaalilla on todettu olevan myös hyvin paljon positiivisia vaikutuksia aivojen toimintaan ja ihmisen mielenterveyteen.

Parsakaalin sisältämä K- vitamiini, stimuloi aivojen kognitiivisia kykyjä, jonka lisäksi se auttaa myös Alzheimerin ehkäisyssä. Parsakaalissa on myös koliinia, joka kehittää tutkimusten mukaan muistia. Eräässä tutkimuksessa Ihmiset, jotka söivät päivittäin parsakaalia, pärjäsivät paremmin muisti pelissä, kuin vertailuryhmänsä, jotka eivät syöneet parsakaalia säännöllisesti. Parsakaali sisältää myös foolihappoa, joka voi ehkäistä masennukselta ja jolla on myös Alzheimeria ehkäiseviä vaikutuksia. Parsakaalin runsas syöminen voi pitää sinut siis onnellisena, hyvämuistisena sekä terävänä.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s