Kehon Energiatasapaino

Kehon Energiatasapaino

Kehon energiatasapainolla tarkoitetaan elimistön energiankulutuksen ja saannin välistä suhdetta. Energiatasapaino voi olla negatiivinen, jolloin kulutus on saantia suurempi, tai energiatasapaino voi olla positiivinen, jolloin saanti on kulutusta suurempi. Tämä tasapaino vaikuttaa mm.Counting-Calories

  • Aineenvaihduntaan
  • Painonhallintaan

Aineenvaihdunnalla tarkoitetaan kehossasi tapahtuvia kemiallisia reaktioita ja kuinka nopesti nämä reaktiot tapahtuvat. Kemialliset reaktiot vaativat energiaa ja mitä useampi reaktio kehossasi tapahtuu, sitä enemmän energiaa kulutat. Tästä johtuen nopea aineenvaihdunta yhdistetäänkin henkilöihin, joille painonpudotus on helppoa. Tosiasiassa heidän aineenvaihduntansa on nopeaa ja he kuluttavat keskimäärin enemmän energiaa päivässä kuin muut.

Negatiivisessa energiatasapainossa ihmiskeho menee niin sanottuun “kalorien säästötilaan,” jolloin kehon aineenvaihdunta hidastuu. Tästä kehossa tapahtuvasta tilasta johtuen esimerksi paasto ei ole tehokas painonpudotus tapa, sillä keho pyrkii lopettamaan turhat toiminnot säästääkseen energiaa.

Painonhallinta perustuu pääosin energiatasapainoon. Positiivisessa energiatasapaino tilassa ihmisen keho varastoi ylimääräiset kalorit (energian), ja negatiivisessa tilassa keho käyttää varastoidut kalorit.

Ihmisen keho voi varastoida ylimääräisen energian neljässä eri muodossa:

  • ATP

ATP on energiaa valmiissa käyttömuodossa. ATP:n kulutus tapahtuu jatkuvasti kehon autonomisissa, sekä somaattisissa toiminnoissa.

  • Hiilihydraatit (1g=4kcal)

Energia on tässä muodossa esimerkiksi ihmisen veressä, maksassa, sekä lihaksissa.

  • Rasva (1g=9kcal)

Valtaosa ihmiskehon varastoimasta energiasta on rasvan muodossa ja tarkemmin sanottuna rasvakudoksina. Tämä on kehon tehokkain tapa varastoida energiaa ja siksi myös ensisijainen energianlähde tilanteissa, joissa ulkoista energianlähdettä ei ole saatavilla.

  • Proteiini (1g=4kcal)

Energia on tässä muodossa ihmisen lihaksistossa. Kun kehon energiatasapaino muuttuu negatiiviseksi, keho voi pilkkomalla lihaskudosta saada tarvitsemansa energian. Tätä kehon tilaa pyritään välttämään monissa lihasmassaa vaativissa urheilulajeissa.

On tärkeää muistaa, että jokainen ihminen on yksilö ja toimii eri tavalla. Geneettiset syyt vaikuttavat henkilön aineenvaihdunnan nopeuteen, jolloin energiankulutus saattaa lepotilassa olla normaalia suurempi tai pienempi. Myös ravinnosta saadun energian imeytymisessä saattaa olla eroja, siksi ravinnosta saadun energian määrä vaihtelee ihmisten välillä, vaikka kyseessä olisi sama ruoka ja määrä.

On tärkeää ylläpitää neutraalia energiatasapainoa. MEIDÄNELIXIR-tiimi on listannut oheiseen taulukkoon mahdolliset haittavaikutukset, jos kehon energiatasapaino on jatkuvasti positiivinen tai negatiivinen.

Jatkuva positiivinen energiatasapaino              Jatkuva Negatiivinen energiatasapaino

Painon nousu Painon lasku
Nouseva verenpaine Alentuvat testosteronitasot
Insuliinin vastus/Diabetes Heikentyvä fyysinen suorituskyky
Ylipainosta johtuva heikentyväfyysinen suorituskyky Aineenvaihdunnan hidastuminen

Lähteet:

Andrews, R. (2009). All About Energy Balance | Precision Nutrition. Retrieved July 19, 2016, from http://www.precisionnutrition.com/all-about-energy-balance

Endurance Sports Nutrition: The Body’s Fuel Sources. (n.d.). Retrieved July 19, 2016, from http://www.humankinetics.com/excerpts/excerpts/the-bodyrsquos-fuel-sources

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s